Stiftsøvrigheden består af biskoppen og stiftamtmanden i forening. Stiftsøvrigheden fører tilsyn med sognenes administrative og økonomiske forhold.
bistår biskoppen og stiftsøvrigheden med varetagelse af de daglige opgaver
og meget mere
Indbyggere | 354.635 |
Heraf folkekirkemedlemmer | 284.741 |
Provstier | 8 |
Pastorater | 102 |
Sogne | 200 |
Kommuner | 9 |
Kirker | 235 |
Menighedsråd | 168 |
Ribe bispedømme blev oprettet i 948 eller kort tid før under kong Gorm. Oprindeligt var der to biskopper på Ribe bispesæde, en dansk biskop og en tysk biskop, som befandt sig i eksil i Bremen. Først omkring 1050 blev embederne slået sammen. De første danske biskopper blev uddannet i England og måske Normandiet.
Bispekåben i Ribe Stift er et kunstværk skabt af den anerkendte designer Svend Boe Hauggaard, som vandt en indbudt konkurrence for at designe den ceremonielle dragt. Kåben blev syet på Selskabet for Kirkelig Kunsts værksted i København. Biskop Niels Holm bar den første gang ved Kalmarunionens jubilæum i 1997.
Kåben er ikke kun et unikt kunstværk, men den bærer også elementer fra Ribe Domkirke. Inspirationen er hentet fra forskellige udsmykninger i Domkirken såvel som figurer fra kirkegulvet, hvilket skaber en forbindelse mellem bispekåben og kirkens rige historie og arkitektur.
Finansieringen af bispekåben blev muliggjort gennem et samarbejde mellem stiftets menighedsråd og Ribe Domsogns menighedsråd. Bispekåben blev yderligere finansieret gennem en generøs donation fra en tysk mand i Berlin. Denne arv blev dedikeret til støtte for den Evangelisk Lutherske kirke i Ribe.
Guldspændet, en central del af kåben, blev skabt af kunstnerparret Karen Ihle og Jens Eliasen fra Tønder. Deres arbejde tilføjer en ekstra dimension af kunstnerisk dygtighed til bispekåben, og det lokale bidrag fra dette par styrker forbindelsen til det omkringliggende samfund.
Svend Boe Hauggaard har ikke kun sat sit præg på bispekåben i Ribe Stift, men har også bidraget til andre kirkekunstprojekter. Han har tegnet bispekåben til Fyns Stift og har desuden skabt alterbordsantependier til Rømø Kirke og Rødding Frimenighedskirke. Udover dette har han udført to sidealtertavler til Bramming Kirke, hvilket viser hans alsidighed som kunstner og hans engagement i at skabe kunstneriske elementer til kirkelige rum. Bispekåben i Ribe Stift er derfor ikke blot et symbol på liturgisk værdighed, men også et kunstværk, der knytter sammen lokale og kunstneriske elementer i en ceremoniel dragt, der bærer ånden fra både tradition og samtiden.